Podczas przeglądania ofert platform służących do masowej wysyłki SMS natykamy się na różnorodne usługi. Wśród nich znajdziemy też jednostronną i dwustronną wysyłkę SMS.
Warto zastanowić się jednak, która z nich stworzona jest właśnie dla Twojego biznesu, bowiem nie każda firma w swoim marketingu ma potrzebę korzystania z obydwu tych rozwiązań. Każdy z tych dwóch rodzajów komunikacji ma różne zastosowania i korzyści.
W komunikacji wyróżniamy dwa jej modele: jedno- i dwukierunkową. Jak sama nazwa mówi, komunikacja jednokierunkowa jest procesem, w którym nadawca wysyła przekaz do odbiorcy, u którego się on zatrzymuje. Natomiast komunikacja dwukierunkowa jest poszerzona o sprzężenie zwrotne, czyli odpowiedź odbiorcy. Tym samym role nadawcy i odbiorcy się zamieniają. Różnice między tymi modelami pozwalają na rozwinięcie różnego typu komunikacji, co zostało wykorzystane również przy kampaniach SMS.
Jednostronna wysyłka SMS to proces, w którym możesz wysyłać wiadomości tekstowe, jednak nie możesz otrzymywać na nie odpowiedzi. W tym przypadku odbieranie SMS-ów może być zablokowane, lub po prostu będą one trafiać do skrzynki pocztowej i nigdy nie będą przeczytane. Takie rozwiązanie może być przydatne gdy Twoja Kampania SMS opiera się na jednostronnym komunikacie, czyli informacji lub powiadomieniu, np. o promocjach, przypomnieniach o wizytach lekarskich czy statusie dostarczenia przesyłki. Są to wiadomości, przy których odpowiedź klienta nie ma dużego znaczenia dla firmy, lub jest po prostu zbędna, a jego zaangażowanie nie przynosi dodatkowych korzyści. Kampania z użyciem wysyłki jednostronnej idealnie nada się na przykład w branżach takich jak e-commerce, usługi kurierskie czy placówki medyczne.
Natomiast dwustronna wysyłka SMS umożliwia zarówno wysyłanie, jak i odbieranie wiadomości tekstowych, a zatem daje szansę na pełniejszą interakcję z klientami i partnerami. Marketing SMS przy użyciu wysyłki dwustronnej pozwala na przeprowadzanie ankiet, odbierania zapytań od klientów czy zapisów na różne eventy, a także badania opinii Twoich odbiorców. Dzięki takiej usłudze wykorzystywanej podczas Twojej kampanii SMS, możesz od razu odpowiadać na pytania klientów, rozwiązywać ich problemy i utrzymywać z nimi relacje. To skuteczne narzędzie do budowania zaangażowania i lojalności klientów. Ta forma idealnie nadaje się między innymi dla branż związanych z obsługą klienta, rezerwacjami usług, wsparciem technicznym, wydarzeniami lub badaniami opinii publicznej.
Chociaż wydawać się może, że komunikacja dwustronna wymaga więcej pracy i jest bardziej skomplikowana, to obydwa te procesy mogą być doskonale zautomatyzowane. Na przykład platforma MASS SMS pozwala na sortowanie wiadomości za pomocą systemu. Dzięki dokładnej analizie treści i rozpoznawaniu słów kluczy, jest on wstanie dzielić SMS przychodzące i przesyłać je do odpowiednich skrzynek odbiorczych. Sprawia to, że nie musisz już marnować czasu na ręczne zarządzanie wiadomościami.
Warto pamiętać, że wybór między jednostronną a dwustronną komunikacją w marketingu SMS zależy od celu i potrzeb Twojego biznesu. Niezależnie od tego, którą formę wybierzesz, SMS-y mogą być skutecznym narzędziem do budowania relacji z Twoimi klientami i społecznościami, z którymi nawiązujesz kontakt.