Ewolucja komunikacji: Od Początków do Cyfrowego Świata

Ewolucja komunikacji: Od Początków do Cyfrowego Świata

7 minut czytania

Zdolność do komunikowania to najważniejsze narzędzie naszych czasów. Szybka i jakościowa komunikacja gwarantuje nie jednokrotnie sukces w biznesie. Ogromną rolę gra jej spójność – nie tylko wewnątrz firmy, ale też poza nią. Sposób, w jaki firma porozumiewa się z klientem ma znaczący wpływ na wartość tej relacji i budowaniem pozytywnego odbioru marki.
Jednak by dobrze się komunikować, warto wiedzieć czym tak naprawdę samo komunikowanie jest i jak wyglądał jego rozwój.


Etymologii samego wyrazu „komunikowanie” doszukać się można w trzech słowach: communicare (łac. łączyć się, zrzeszać, być w relacji z kimś, czymś), communico (udzielić komuś wiadomości), communio (wspólność, wejście we wspólnotę; komuna – wspólnota, komunia – wejście do wspólnoty). Nietrudno zauważyć, że każde z tych słów związane jest z budowaniem relacji, nawiązywaniem kontaktu .


Etapy rozwoju komunikowania ludzkiego dzieli się na 6 okresów:

1. Era znaków i sygnałów
2. Era mowy i języka
3. Era pisma
4. Era druku i komunikowania masowego
5. Era telekomunikacji i informatyzacji
6. Era komputera

Rozpoczęcie każdego nowego etapu wiązało się, z ważnymi odkryciami i dążeniem to zwiększania efektywności przekazywania i odbierania komunikatu. W pierwszym z nich praludzie komunikowali się za pomocą instynktownie lub genetycznie nabytych sygnałów. Oznacza to, że ich „rozmowy” były podobne do tych jakie mają między sobą zwierzęta.

Era znaków i sygnałów

W następnym etapie, czyli ok. 100 tysięcy lat temu, człowiek zaczął porozumiewać się już za pomocą komunikatu oderwanego od danego miejsca czy sytuacji, a to co przekazywał nabierało symbolicznego znaczenia. Później, wraz z narodzinami pierwszych cywilizacji powstawało pismo. Absolutnymi prekursorami piśmiennictwa byli Sumerowie (3500 r.p.n.e.), którzy stworzyli pismo klinowe. Powstało one z potrzeby systemu znaków potrzebnych do podliczania corocznych plonów, stanu bydła, pojemników ze zbożem. Dziewięćset lat później powstały egipskie hieroglify, a w 1800 roku przed Chrystusem pojawiło się alfabet fenicki, czyli najstarszy zachowany alfabet linearny na świecie. Co ciekawe, nie zawierał on samogłosek. Następnie ok 1400 r. p.n.e. powstawały najstarsze zapiski chińskie, a w 775 r. p.n.e. Grecy rozwinęli alfabet fonetyczny, który odczytywany był od lewej do prawej strony. Natomiast ok. 700 r. p.n.e. powstał alfabet łaciński, którego rozwiniętą wersją posługujemy się obecnie. Na początku składał się tylko z 21 znaków, a każdemu z nich odpowiadał inny dźwięk.

Następnym etapem była era druku i komunikowania masowego. Choć pierwsze formy drukarskie pojawiły się już w 450 r. n.e. w Chinach, to do największej rewolucji przyczynił się Gutenberg tworząc pierwszą w Europie książkę drukowaną ruchomą czcionką i prasą drukarską w 1445 roku. Wynalazek ten był bardzo ważny, dlatego że nareszcie prasa i książki stały się ogólnodostępne, a umiejętność czytania i pisania nie była już zarezerwowana dla przedstawicieli duchowieństwa czy dworskich urzędników.

Jednak mediamorfoza nie zatrzymała się w tym momencie, a jedynie nabierała rozpędu. Prawie 400 lat później S. Morse zaprezentował telegraf. Wynalazek ten rozpoczął nową erę w rozwoju komunikowania i zupełnie zmienił spojrzenie na nie. A to dlatego, że przed odkryciem Morse’a, komunikowanie było tożsame z transportem. Było tak, ponieważ zarówno pasażer jak i informacja musiały przejść określoną drogę, by dotrzeć do danego miejsca (w przypadku komunikatu do odbiorcy, jak to miało miejsce np. w przypadku listu). Telegraf spowodował powstanie drugiego rodzaju komunikowania, ponieważ powstała możliwość przesyłania informacji na odległość, gdzie nie trzeba było przejść rzeczywistej drogi by ją dostarczyć.

Era telekomunikacji i informatyzacji przyniosła wiele kolejnych wynalazków, np.: fonograf, żarówkę, aparat kinematograficzny, telewizję, a także telefon opatentowany przez A. Bella w 1876 roku. W 1880 przeprowadził on pierwszą transmisję telefoniczną bez użycia kabla. Co ciekawe, do dziś korzysta się ze stworzonej przez niego technologii.

Pozostańmy przez chwilę przy rozwoju telefonii. Prawie sto lat później, w 1973 roku, po raz pierwszy użyto telefonu komórkowego. Wtedy właśnie Martin Cooper, pracownik firmy Motorola, zadzwonił do swojego rywala – Joela S. Engela z firmy Bell Labs ze słowami „Dzwonię do Ciebie z telefonu komórkowego, prawdziwego, przenośnego telefonu komórkowego”. Wynalazek ten ważył ponad kilogram, czas jego ładowania trwał 10 godzin, przy możliwości korzystania z niego zaledwie 30 minut.

Dwadzieścia lat po tym wydarzeniu, w 1992 roku, czyli wcale nie tak dawno temu, wysłano pierwszego w historii SMS-a. Jego treścią były… życzenia świąteczne. „Marry Christmas” napisał do swoich kolegów Neil Papworth z Vodafone 3 grudnia, 31 lat temu.

Choć dziś używanie SMS -ów w prywatnej komunikacji nie jest tak popularne, to wciąż świetnie się sprawdza przy prowadzeniu firmy. Marketing SMS cieszy się sporym uznaniem w wielu branżach, którym zależy na dobrym kontakcie z klientami. Kampania SMS daje możliwość skutecznego dotarcia do bardzo szerokiej liczby odbiorców przy pomocy krótkich, treściwych komunikatów. W świecie opartym na technologii platforma SMS jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie do klientów, czy członków społeczności.

Komputer jako główny asystent biznesowy.

Jednak rozwój komunikacji oczywiście nie skończył się na telefonie. Po nim przyszła era… komputera. Choć w 1977 roku K. Olsen powiedział, że Nie ma powodu, dla którego ktokolwiek miałby mieć komputer w swoim domu, to teraz nie obrażamy sobie bez niego życia. Przyjmuje się, że pierwszym komputerem na świecie był ENIAC zaprezentowany w 1946 roku. Jego wygląd znacząco różnił się od komputerów, z których korzysta się obecnie. Składał się on z 42 szaf o wymiarach 300x60x30 cm.

Jednak już w 1969 powstał pierwszy mikroprocesor Intel 4004, będący w stanie wykonywać funkcje komputera, a w 1997 powstał pierwszy „komputer biurkowy” Apple II, z którego mógł korzystać Szary Kowalski nieposiadający wybitnej wiedzy informatycznej. Potem przyszedł czas na Internet. W 1965 roku pierwszy raz połączono dwa komputery za pomocą linii telefonicznej. Cztery lata później powstały pierwsze węzły sieci ARPANET i właśnie tą datę uznaje się za początek internetu. Według Dana Gillmora są to media 3.0, czyli finalny etap mediamorfozy. Internet jest medium zawierające w sobie wszystkie wcześniejsze media i łączące różne modele komunikacyjne.

Komunikacja rozwija się od tysięcy lat. Gdyby nie naturalna potrzeba jej usprawniania, ludzkość zatrzymałaby się na wydawaniu instynktownych dźwięków. Jednak pragnienie podnoszenia jakości komunikowania doprowadziła nas do momentu, w którym przekazanie komunikatu na drugi koniec świata zajmuje mniej niż sekundę. A technologia nadal się rozwija.

Podsumowanie

Zdajemy sobie sprawę jak ważna jest jakość komunikowania, dlatego dajemy z siebie wszystko, aby dawać jak najnowocześniejszą i najbardziej skuteczną możliwość dotarcia do Waszych odbiorców. Dlatego przychodzimy do Was z ofertą MASS SMS, czyli dwukierunkową platformą SMS. W czasach, gdy praktycznie każdy aspekt życia został scyfryzowany, kampania SMS stała się odpowiedzią na potrzebę bezpośredniego dotarcia do świadomości klientów i innych grup odbiorców. Co więcej, z nami prowadzenie takiej kampanii marketingowej jest banalnie proste. Wiadomości tworzone za pomocą intuicyjnego kreatora, dostosowanie daty i godziny ich wysyłki i skrupulatne raportowanie to klucz do sukcesu. Ta innowacyjna metoda nie tylko pozwala na dotarcie do odbiorców, ale też angażuje ich, dzięki czemu sprawna komunikacja z nimi, z potrzeby staje się codziennością.

View more
Cookies settings
Zgoda
Odrzuć
Ustawienia cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Sprawdź naszą Politykę Prywatności
Save settings
Cookies settings